Jump to content

Ville du latt din datter på 13 år seile jorden rundt alene?


Wasco

Recommended Posts

Jeg mener at det her er snakk om personlighet.

Personlighet er noe du er født med, ikke noe som kan læres.

 

Noen unger klatrer i trær og hiver seg ut i dristige stunt fra de er små.

Andre er mer tilbakeholdne, usikkre og forsiktige.

Det betyr ikke at de som er mer tilbakeholdne er mindre modne. De har bare en annen perosnlighet.

 

De som i voksen alder våger å bryte grenser og påta seg "umulige" oppgaver, har som oftest vist tendens til denne legningen helt fra de var små.

 

Derfor er det etter min mening ikke mulig å kategorisk trekke grenser for hevem som er moden eller ikke.

I en rettstat må vi selvsagt ha lovpålagte regler for alder og annsavar.

Men vi kan jo ta alderen for stemmerett som et eksempel.

Det er jo ikke så lenge siden du måtte være 21 år for å avgi stemme i Norge.

Var ungdommene mindre modne den gangen?

Link to post
Share on other sites

Modenhet har med tid å gjøre.

En modnes over tid.

Personlighet er noe som er medfødt.

Selvsagt blir også vår personlighet preget av miljø.

 

Det er ingen automatikk i å trekke likhetstegn mellom personlighet og modenhet. Men en kan vel si at et barn som er mer pågående, utforskende i sin personlighet, også får en erfaring, og dermed modning som nødvendigvis ikke er til stede hos andre gjevnaldrende.

Link to post
Share on other sites

Skipper W;

 

Beklager, men her var det jeg misforsto litt. Leste ikke det første innlegget ditt godt nok. Litt stress for tiden :smiley:

 

Som jeg nevnte i et annet innlegg, er det ikke slik at hun enten må seile jorda rundt alene eller ikke. Hun kan avbryte hvis ting blir vanskeligere enn hun trodde.

 

Mente det var det jeg har uthevet her, som var det du nevnte i det første innlegget, ikke det om å avbryte. Overså desverre det du skrev om å avbryte midt i Atlanteren i det innlegget.

 

Så vi er enige om det :smiley:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Er vel og sy puter under arma på en unge og la dem få lov til og gjøre sinnyke dumme ting

fint det finnes normale foreldre og ikke sånne bråkjekke selvopptatte som foreldrene til 13 åringen

skulle likt å se filmkamera opp i trynet på dem hvis ungen hadde omkommet - hadde vært inntressant å se om dem hadde brydd seg :puke:

Link to post
Share on other sites

Istedet for å poste denne nyheten i en ny tråd, velger jeg å gjøre det i denne tråden da jeg mener den har relevans:

 

Kollisjonen et mysterie

Jorden rundt-seiler Jessica Watson (16) kolliderte nylig med et lasteskip. Nå forsøker man å finne årsaken til kollisjonen.

 

Når det gjelder denne kollisjonen, synes jeg nok etter å ha lest artikkelen i seilas samt flere av de utenlandske artiklene som det blir linket til i den, at Jessica har fått vel mye kritikk i ettertid. Hun var da vitterlig ikke alene om å kunne avverge kollisjonen. Men jeg kjenner ikke alle relevante fakta, eksempelvis hvilke kurser de to fartøyene styrte før kollisjonen var et faktum, og deres posisjoner.

 

Denne saken er likevel en god anledning til å minne om at det ikke nytter å stå på sine "rettigheter"(merk at jeg har brukt hermetegn da man i tråd med sjøveisreglene plikter å unngå sammenstøt) i møtet med store handelsskip. Det er slett ikke sikkert man blir sett visuelt eller på radar på så store skip som det er snakk om her. Og som nevnt i andre tråder her på forumet, er det slett ikke sikkert at AIS-utstyret på handelsskip er koblet opp mot elektronisk kartmaskin og/eller radar. Mange slike skip har ikke en gang elektronisk kartmaskin. Og da står man gjerne igjen med en liten skjerm på AIS'en som viser peiling og avstand til andre fartøy med AIS, og som da ikke har den helt store verdien etter mitt syn. I tillegg kan denne AIS-skjermen være plassert langt borte fra brovinduer og/eller radar(-e).

Link to post
Share on other sites

Det er veldig lett å framstå so en bedreviter, men jeg tar sjansen og fyller inn noen detaljer:

http://www.sail-world.com/cruising/index.c...1161&rid=11

 

Kollisjonen skjedde etter det jeg kan se under den siste sjøtesten som skulle være en seilas til byen jordomseilingen skal starte fra. Sammenstøtet skjedde like før kl 0200 lokal tid natt til onsdag 9. september, og hun startet en gang 8. september. Med andre ord hadde hun ikke seilt et døgn.

 

Siste rapport fra båten var drøyt fem timer før sammenstøtet, hvor hun melder at hun skal slå på lanterner og radar før hun skal lage middag og småsove seg gjennom natten.

 

Min egen erfaring når jeg seiler solo mer enn et døgn i strekk er at et par timer etter middag er jeg farlig sløv. Blodet er i magen og henter næring, og det er en kamp å holde seg våken. Og når du seiler solo er det begrenset hvor mye uflaks du bør ha.

 

Jeg får håpe Jessica Watson har brukt opp uflaksen sin på denne sjøtesten, og at resten av turen går bedre. Uansett er soloseilas over lang tid en risikosport av de sjeldne.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Dekker er en erfaren seiler som allerede har krysset Nordsjøen alene. Nå hadde hun planer om å bli verdens yngste person til å seile jorden rundt på egenhånd, men planene ble stoppet av det nederlandske rettsystemet. Nå er jenta sporløst forsvunnet, skriver AP.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=583129

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...