Gå til innhold

Selbuvotter...avansert å strikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så lyst å lære meg det. Har strikket tovede votter og en villmarksgenser bl.a. lite erfaring ellers....

Anonymkode: 7327e...6f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... Mønsterstrikk krever litt trening for å få fint, og du må holde tunga litt rett i munnen. Jeg ville nok ikke anbefalt det for nybegynnere. 

Jeg ville ville nok først strikket noen votter som har mønsterstrikk bare mellom tommel og ribbkant.

Men, votter er jo aldri noe STORT prosjekt, så det er jo bare å prøve.

Anonymkode: 39de2...c33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ganske enkelt, når man skjønner mønsteret. 😄
Jeg pleier å strikke i magic loop, så har jeg forsiden på en pinne og baksiden på den andre pinnen, hvis du skjønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du strikke mønster og har strikket vott med kile så får du til selbu. Jeg har strikket mange selbuvotter, å de startet jeg med fordi jeg etter et par vanlige votter rett og slett kjedet meg 😅 

 

Anonymkode: d0966...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tja... Mønsterstrikk krever litt trening for å få fint, og du må holde tunga litt rett i munnen. Jeg ville nok ikke anbefalt det for nybegynnere. 

Jeg ville ville nok først strikket noen votter som har mønsterstrikk bare mellom tommel og ribbkant.

Men, votter er jo aldri noe STORT prosjekt, så det er jo bare å prøve.

Anonymkode: 39de2...c33

ja skjønner hva du meiner. Kanskje jeg skal finne noen litt enklere først :) vanskelig å finne oppskrifter...har du noen tips?

Anonymkode: 7327e...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan du strikke mønster og har strikket vott med kile så får du til selbu. Jeg har strikket mange selbuvotter, å de startet jeg med fordi jeg etter et par vanlige votter rett og slett kjedet meg 😅 

 

Anonymkode: d0966...660

ehmm....kile? hehe...nei det kan jeg ikke :) ts

Anonymkode: 7327e...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du finner mange fine (gratis!) mønster på Drops design og Ravelry.com. 
Kile vil si at du øker antall masker for å gjøre plass til tommelen. Votten får bedre passform da. 
Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slutten av avfellingen (spissen på votten), hvor mange masker skal det være når man avslutter avfellingen, og hvordan gjør man det med de siste maskene for å få det pent/slik det skal være? 

Takk for hjelp ♥️

Anonymkode: cde9f...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler speedy selbu mittens, det er en fin nybegynneroppskrift😊

Anonymkode: e48ed...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

På slutten av avfellingen (spissen på votten), hvor mange masker skal det være når man avslutter avfellingen, og hvordan gjør man det med de siste maskene for å få det pent/slik det skal være? 

Takk for hjelp ♥️

Anonymkode: cde9f...2e5

Jeg fant svaret

Når det er totalt 8 masker igjen på omgangne klippes garnet av og den ene garnstumpen dras igjennom maskene. Træ garnstumpene igjennom det lille hullet i spissen av votten og vreng den. Stram garnstumpene og fest.
Tommel: Plukk opp 11 masker fra der du la opp etter tommelhullet, pluss en maske til i hver side og sett de 13 maskene fra tommelkilen tilbake på pinne. Fordel maskene jevnt på 4 pinner. Strikk etter tommeldiagram og fell på samme måte som på selve votten. Når det er igjen i alt 6 masker på pinnene, kan garnet klippes og tommelen avsluttes på samme måte som https://osterdalsbrura.blogspot.com/2018/12/how-to-knit-selbu-mittens.htmlvottebladet.
 

Anonymkode: cde9f...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når i prosessen skal kilen strikkes ?

Anonymkode: cde9f...2e5

Noen omganger før du setter av masker til tommel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

temolitus skrev (10 timer siden):

Noen omganger før du setter av masker til tommel

Takk :hjerte:

Anonymkode: cde9f...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...