Gå til innhold
Fiskersiden

Surna


Naustalaks
 Share

Recommended Posts

:) Sognes/Krangnes her jeg vært litt på. Trivelige vald, og en god del å velge i. Øvre del er en fin fluestrekke, og nederste del og til brekket på nedre grense. Fisken kan være utrolig var på glatt brekket nederst. Kjører du rundt en morgen vil du ofte se at det står flere fisk som har gått opp om natta på brekket. Men tricky. Honnstad er også ett alternativ. Selv om campen er sliten så er det noen fine plasser her. Øverste høl, rett ut for campen i den lille hardstrømmen som drar inn i den store hølen ved brua, og fin SØ plass nedenfor brua(200meter nedenfor). Er vel sone 4(Mogstad?) Har fisket disse plassene litt opp og ned. Men fisket mest på nedsiden av Krangnes som er en privat rett. Denne grenser opp til Krangnes. Eller så skal en ha særledes klart i bakhodet at kommer det regn så vannet går opp, kjør høyt opp i elva. Dvs noen kilometer oppover fra Røv. Der det normalt ikke er fiskbart på lite vann pga reguleringen. Da kan du få noen timer med spennende fiske. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naustalaks, hvilken tidsperiode og med hva fisker du?

Undertegned har ellers fisket i Surna siden 1982 så jeg har litt kjennskap til den elven.

Men den er heilt nedkjørt per i dag. Ikke mye laks igjenn der og sjøørreten på samme vei nedover.

Surna har nå hatt noen elendige år dei siste 4-5 åra og da blir det meget vanskelig å finne noe givende fiske.

I tillegg så er det innført noen forferdelige reguleringer en tillreisende turist må konfroteres med.

Tenker du legge en vekes ferie i Surnadal og har flaksen til å få to laks i løpet av to dager må du bare reise hjem igjen

for da er det sluttfisket på laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Alikevel var det noen bra uker i fjor. At reglene er strenge er jo så, men det er jo mulig å sette ut noen fisker igjen slik at en kan få fisket litt mer.

Og får en to ok laks på en uke så er det vel ikke så galt alikevel. Men at det er en elv som sliter vet vi alle. Har vært der i mange år selv, og det har gått nedover. Men alikvel så har vi hatt noen ok happeninger siste årene også. Men det er vel ingen som drar på laksefiske for å fylle frysen lenger heller.

Og ikke minst så er Surna en trivelig elv å være i etter mitt syn i hvertfall. Så er det jo ikke så lange veien til noen naboelver heller.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket ikke om å fylle fryseren. Det jeg snakket om og som gjør at jeg får lov til å reise av familiens gemensamme budsjett er at jeg tar

med noen lakser for vinterkosen. Ellers har jeg ikke mandat til å spendere alle dei tusener av kroner en slik tur koster.

Og så er man endelig der: er så heldig at en får to laks, ja da har man ikke lov å fiske laks noe meir till trass for att en har betalt fiske og boende

for ei uke. Skitt ville jeg kalle det da grunneigarane ikke tillater C&R i Surna. To døgns laksefiske etter eit heil års vent i verste fall :)

At Surna er en triveleg elv gjør bare saken enn verre syns jeg for det er ikke lenger et opplegg for langtreisende som ønsker å fiske der.

Dette er anledningen til at våres fiskelag sluttet å fiske i Surna for 3 år siden. Vi spenderte i vert fall mellom kr 100.000-120.000 i Surnadal.

nå legg vi dei pengene i elver der det er lov å fiske i, uansett hvis vi tar opp fisk eller ikke (slik som Gaula).

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket ikke om å fylle fryseren. Det jeg snakket om og som gjør at jeg får lov til å reise av familiens gemensamme budsjett er at jeg tar

med noen lakser for vinterkosen. Ellers har jeg ikke mandat til å spendere alle dei tusener av kroner en slik tur koster.

Og så er man endelig der: er så heldig at en får to laks, ja da har man ikke lov å fiske laks noe meir till trass for att en har betalt fiske og boende

for ei uke. Skitt ville jeg kalle det da grunneigarane ikke tillater C&R i Surna. To døgns laksefiske etter eit heil års vent i verste fall :hailfs:

At Surna er en triveleg elv gjør bare saken enn verre syns jeg for det er ikke lenger et opplegg for langtreisende som ønsker å fiske der.

Dette er anledningen til at våres fiskelag sluttet å fiske i Surna for 3 år siden. Vi spenderte i vert fall mellom kr 100.000-120.000 i Surnadal.

nå legg vi dei pengene i elver der det er lov å fiske i, uansett hvis vi tar opp fisk eller ikke (slik som Gaula).

Hei Petri brødre. Tusen takk for hyggelige og gode råd. Jeg tenker å prøve meg første uke i juni. Er allsidig og bruker både flue, sluk og makk.

VH Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petri brødre. Tusen takk for hyggelige og gode råd. Jeg tenker å prøve meg første uke i juni. Er allsidig og bruker både flue, sluk og makk.

VH Bjørn

Hvis Fylkesmannen får det som han vill så blir det mark forbud i Surna til sommeren.

I Driva, Litledalselva, Usma, Innfjordelva, Rauma/Istra, Henselva (Isa/Glutra) og Surna er fiske med mark berre tillatt for barn og ungdom til og med 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petri brødre. Tusen takk for hyggelige og gode råd. Jeg tenker å prøve meg første uke i juni. Er allsidig og bruker både flue, sluk og makk. VH Bjørn

Bjørn, hvor du skal fiske er litt avhengig av vårværet, en kan si det slikt:

Mye vann, stor elv og kallt vär:

Krangnes/Sogge, Honnstad, Tellesbø og Skei/Bergheim med tonvikt på Krangnes og Honnstad.

Om storflom og kall elv (<6°C) kan Skei/Bergheim, på nedsiden av veibrua, rett utenfor campingen og ner mot svingen/brekket være

kanonplass.

Hvis normal elv men svinkallt: samma høler men fisk dypt som tusan.

Hvis normal elv, varmt og mild vår: heile elve opp til Øvre Sæter Camping vilket av og till fiskes det bra da. Øvre Sæter

(med Jan Johansson som vert) er et meget triveligt sted.

Men det kan være mye folk som boket plass i forvei (kanskje ikke nå for tia) så sjekk dette sted før du begynner

hvis vårværet tilsier det. En kan i vert fall bo/ovrnatta der (hytter) på campen og fiske andre steder nedover elva

for det er et roligt sted med bare fiskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, hvor du skal fiske er litt avhengig av vårværet, en kan si det slikt:

Mye vann, stor elv og kallt vär:

Krangnes/Sogge, Honnstad, Tellesbø og Skei/Bergheim med tonvikt på Krangnes og Honnstad.

Om storflom og kall elv (<6°C) kan Skei/Bergheim, på nedsiden av veibrua, rett utenfor campingen og ner mot svingen/brekket være

kanonplass.

Hvis normal elv men svinkallt: samma høler men fisk dypt som tusan.

Hvis normal elv, varmt og mild vår: heile elve opp til Øvre Sæter Camping vilket av og till fiskes det bra da. Øvre Sæter

(med Jan Johansson som vert) er et meget triveligt sted.

Men det kan være mye folk som boket plass i forvei (kanskje ikke nå for tia) så sjekk dette sted før du begynner

hvis vårværet tilsier det. En kan i vert fall bo/ovrnatta der (hytter) på campen og fiske andre steder nedover elva

for det er et roligt sted med bare fiskende.

Kan på det varmeste anbefall Øvre Sæter hos Janne.

Ser du på denne linken med bilder fra Surna er de siste 4 nedre fra Øvre Seter. Anbefales!

http://www.123hjemmeside.no/Naturfamilien/24029176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempegode råd. Jeg vil holde dere oppdatert i sommer !

Mvh Bjørn

Greit det, vi gleder oss til rapporter, hehehe :)

BTW, du har fått PM.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd at Surna er ofret på kraftverkets alter...i tillegg til lusa....fiska Surna fast i 15 år,men de tre siste sesonger har det bare vært en tur innom,mest for nostalgiens skyld:)sjøørretfisket er så til de grader slått beina av det også....men all honnør til de som ikke gir opp Surna helt!! tross alt noen av Norges flotteste fluestrømmer og stryk... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd at Surna er ofret på kraftverkets alter...i tillegg til lusa....fiska Surna fast i 15 år,men de tre siste sesonger har det bare vært en tur innom,mest for nostalgiens skyld:)sjøørretfisket er så til de grader slått beina av det også....men all honnør til de som ikke gir opp Surna helt!! tross alt noen av Norges flotteste fluestrømmer og stryk... :)

Enig med deg her pistus.

Trist at utviklingen har gåit dithen. Ellers hadde Surna hatt et potensiale på opp mot 15-20 ton i året på stang (jmf fiskeårene 1989, 1990). I den tiden jeg begeynte å fiske i

Surna så var der masser med fisk. Til trass for al drivgarn, kilenøter, krokgarn, sjokksenking av stasjon, og hardt Danskt fiske i nordsjøen etter Norsk laks så var også

elva smekkfull av sjøørret og laks.

En go dag i Surna på 1980-tallet:

98621_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg her pistus.

Trist at utviklingen har gåit dithen. Ellers hadde Surna hatt et potensiale på opp mot 15-20 ton i året på stang (jmf fiskeårene 1989, 1990). I den tiden jeg begeynte å fiske i

Surna så var der masser med fisk. Til trass for al drivgarn, kilenøter, krokgarn, sjokksenking av stasjon, og hardt Danskt fiske i nordsjøen etter Norsk laks så var også

elva smekkfull av sjøørret og laks.

En go dag i Surna på 1980-tallet:

98621_s.jpg

Det var tider det....la oss håpe det kommer tilbake!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.